تبلیغات
کلبه‌ی سخن - غیبت امام زمان علیه السلام از اسرار خداوند است .

یک پرسش :چرا امام زمان علیه السلام در پرده غیبت نگه داشته شده و مثل همه امامان در ظاهر بین مردم زندگی نمی کند ؟این می تواند پرسش کسی باشد که :
اولا:یقین دارد او دوازدهمین امام است و خداوند او را در پرده غیبت نگه داشته است .
ثانیا:او مثل همه امامان به شهادت نرسیده و روزی ظهور خواهند فرمود .

اگر فردی به این دو اعتقاد نداشته باشد این سوال برایش ایجاد نمی شود ومنکرین یکی از این دو را ،باید از راه دیگری وارد شد که فعلا ما با این افراد کاری نداریم .
بی شک حکمت و مصلحت بزرگترین دلیل بر این رخداد بزرگ است . و این کار در نزد خداوند دارای حکمتی است که گاها ما از حکمت کارهای خداوند آگاهی نمی یابیم . بر فرض مثال نماز صبح دورکعت است و نماز ظهر چهار رکعت ..انسان با آن سختی باید از خواب بیدار بشود و فقط دو رکعت نماز بخواند اینکه چرا ؟در این کار حکمتی است که ما از آن بی اطلاعیم .چون خداوند حکیم است و کاری را بدون حکمت انجام نمی دهد .البته گاها خداوند حکمت بعضی از کارها بوسیله فرستادگانش به اطلاع ما می رساند.چون دانستن حکمت بعض افعال انسان را به انجام آن راغب تر می کند .
انسان متعبد و معتقد به حکیم بودن خداوند ومعتقد به دو امر مذکور ،چرایی در افعال خداوند ،برایش معنا ندارد .زیرا در نظر او خداوند حکیم است وامام علیه السلام را معصوم می داند و سخن امام را سخن خداوندمی داند . برای این شخص حکمت بهترین و محکمترین دلیل است .
در روا یات معصومین علیهم السلام  این امر (غیبت امام زمان علیه السلام )از اسرار خداوند دانسته شده است .
روایت اول :پیامبر بزرگوار اسلام می فرمایند :ای جابر همانا این امر ، امری است از امر خداوندی و سری است از سر خداوند که بر بندگان او پوشیده است ؛پس بر حذر باش که دچار تردید نشوی .همانا شک درباره خداوند کفر است .[1]کمال الدین و تمام النعمة،ج1،ص287
همانطور که شک در ذات خداوند کفر است شک در افعال خداوند هم در این روایت شریفه کفر دانسته شده است .
روایت دوم :امام صادق علیه السلام در پاسخ این سوال که «چرا امام زمان علیه السلام غایب خواهد »می فرمایند :به سبب امری که ما اجازه نداریم آن را هویدا کنیم ...ای پسر فضل ! این امر ،امری از امرهای خداوند و رازی از رازهای خداوند و غیبی از غیب های خداوند است و زمانی که می دانیم خداوند بزرگ مرتبه حکیم است ،تصدیق می کنیم که همه کارهای او از روی حکمت است ؛گر چه علت آن کاره برای ما معلوم نباشد .[2]کمال الدین و تمام النعمة،ج2،ح11



+ نوشته شده | جمعه 16 اردیبهشت 1390 01:38 | نظرات ()

صفحات :