تبلیغات
کلبه‌ی سخن - غایب از نظر

سیمای مهدی در قرآن

در قرآن كریم آیات فراوانی بر حضرت مهدی علیه السلام تفسیر شده است كه هر كسی را به تصدیقش وادار می كند ،هر چند كه برای مومن، وجود حتی یك آیه، كفایت می كند. ما در این نوشته به یكی از این آیات اشاره می كنیم ؛‌خداوند می فرماید :

بسم الله الرحمن الرحیم ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ ؛آن کتابی است بی هیچ شک وشبهه ای وبرای انسانهای متقی هدایت است، آنان که به غیب ایمان می آورند و نماز می گزارند ، و از آنچه روزیشان داده ایم ،‌انفاق می کنند.[ 1 ]

در این دو آیه خداوند هدایت را مختص متقین قرار داده و فرموده كه متقین كسانی هستند كه به غیب ایمان دارند .كه در روایات متعدد غیب به حضرت مهدی -علیه السلام- تفسیر شده است . یعنی كسانی كه به حضرت آقا زمان - علیه السلام - ایمان دارند .اكنون ما برای اثبات مطلب دو  روایت از شیعه و یك روایت از كتب اهل تسنن می آوریم :

امام صادق - علیه السلام-  می فرمایند : المتقون شیعة علی و أما الغیب فهو الحجة الغائب ؛متقین شیعه علی علیه السلام هستند و غیب آن حجت غایب است .[ 2 ]

باز امام صادق - علیه السلام - در ذیل آیه شریف می فرمایند : من أقر بقیام القائم علیه السّلام انه حق؛ منظور از آیه مذکور کسی است که اقرار کند که قیام حضرت مهدی همانا حق است.[ 3 ]

پیامبر اسلام - صلی الله علیه وآله وسلم -در روایتی كه اهل تسنن آن را در كتابهای خود آورده اند -می فرمایند : طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...خوشا به حال صبر کنندگان در غیبتش[امام زمان]! خوشا به حال اقامت کنندگان بر محبتش!...»[ 4 ]

 


1- بقرة ، 3و 4
2-کمال الدین و تمام النعمه ،ج۱  ، ص
3-تفسیر نورالثقلین، جلد 1، صفحه 31
4-ینابیع المودة ،صفحه 443؛این روایت از اهل سنت است كه تفصیل روایت را می توانیددر اینجا ببینید .



+ نوشته شده | سه شنبه 29 شهریور 1390 14:15 | نظرات ()

صفحات :